מה עושים שהדירה אינה רשומה על שמכם בטאבו?

רכשתם דירה ואתם מתגוררים בה שנים רבות, אבל הדירה עדיין רשומה בטאבו על שם היזם או על שם המוכר ממנו רכשתם אותה או אפילו אינה רשומה בכלל בטאבו והנכס רשום כקרקע בבעלות מדינת ישראל?

 אז קודם כל קחו נשימה עמוקה ותירגעו, כי אתם לא לבד. לפי דו"ח מבקר המדינה משנת 2021 יש כ-318,000 נכסים בניהול רשות מקרקעי ישראל שאינם רשומים בלשכת רישום המקרקעין (טאבו). הנכסים המאוזכרים בדו"ח זה, לרוב מתנהלים בחברות משכנות שמנהלות את הרישום במרשם  "טאבו" פנימי עד אשר יהיה ניתן לרשום את הנכס על שמכם. לרוב הנכס ירשם כדירה בבית משותף רק לאחר שתתבצע חלוקת קרקע (פרצלציה). זה המצב האופטימלי וממנו אין לחשוש לרוב, שכן הליכי רישום פרצלציה אורכים זמן רב ובמקביל מתנהל מרשם מתועד אחר. 

אבל- לא תמיד זהו המצב. לעיתים בעת ביצוע הפרויקט היזם נכנס לקשיים כלכליים ועל הקרקע ניתן צו כינוס או שהחברה היזמית נכנסת להליכי פירוק וכך לא ניתן להשלים את רישום הדירות על שם הרוכשים. ישנם מצבים מורכבים יותר, כאשר הנכס לא נרשם על שם בעליו מאחר והמוכר היה אדם פרטי שהלך לעולמו בטרם נסתיים הליך הרישום, או כאשר המוכר אינו משתף פעולה. גם למצבים כאלה לרוב יש פתרון. 

בבניין שטופל לאחרונה ע"י משרדנו, בפרויקט בו נערכה עסקת קומבינציה בשנות השמונים, ובו היזם מכר 16 דירות לרוכשים שונים, ונכנס לקשיים כלכליים תוך כדי ביצוע הפרויקט ובקרקע נערכו הליכי כינוס והזכויות בדירות לא נרשמו על שם הרוכשים. על הקרקע רבצו חובות מס בסך מיליוני שקלים  ושעבוד לבנק שליווה את הפרויקט וכן פטירת הבעלים הרשומים בקרקע, שהתקשרו עם היזם לפני יותר מארבעים שנה היוו מכשולים עצומים לרוכשיי הדירות לרשום את הדירות בבעלותם. משרדנו ניהל משא ומתן עם רשויות המס ועם הבנק שליווה את הפרויקט ובשיתוף עם יורשי הבעלים הרשומים, הצלחנו לרשום את הבעלות בדירות על שם הרוכשים אשר התקשרו עם משרדנו לטובת השלמת הרישום.

קיימים מקרים רבים כגון אלה. כל מקרה שכזה הוא מורכב ואין פתרון אחד. אך לא כדאי להזניח את הרישום. רישום בטאבו מהווה ראיה חותכת לתוכנו. כלומר, ככל ואינכם רשומים כבעלים במרשם המקרקעין לא קיימת לכם זכות קניינית בנכס, אלא לכל היותר זכות חוזית. החוזה מכוחו נרכשו המקרקעין הוא ראיה שהעסקה נחתמה, אך לא שהעסקה אכן הושלמה וקוימה והנכם זכאים להירשם כבעלי הנכס. עסקת מקרקעין נגמרת ברישום, כך שככל ולא נרשמה העסקה, העסקה טרם הושלמה במלואה. בהקשר זה יצוין כי גם אם רשומה לטובתכם הערת אזהרה אין להסתפק בכך. הערת אזהרה מעידה כי ישנה התחייבות חוזית כלשהי כלפי בעל הערת האזהרה אך היא אינה מעידה על זכות בעלות כלשהי.

 ככל שהזמן עובר, גובר הקושי להוכיח את הזכות החוקית להירשם כבעלים בנכס ולכן כדאי לטפל ברישום הזכויות בהקדם. ככל והרישום מתאפשר והנכס אכן רשום במרשם המקרקעין ואינו מנוהל ע"י חברה משכנת, תוכלו לצור עמנו קשר כאן ולהשאיר פרטיכם ופרטי הנכס, עם הסבר קצר של מהות העניין לקבלת הצעת מחיר להמשך טיפולנו. 

אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד. בכל מקרה ספציפי מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין העוסק בתחום. האמור במאמר זה מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים במאמר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד. השימוש באמור במאמר זה אינו יוצר יחסי עו"ד לקוח בדרך כלשהי, משרד עו"ד ניצן ממון אינו אחראי בשום צורה ואופן לתוצאות השימוש במידע האמור במאמר זה.