איך מבצעים תיקון שטח וגבולות במקרקעין שאינם מוסדרים?

מאמר זה רלוונטי אך ורק לבעלי מקרקעין שלא עברו הליכי הסדר, כלומר הרישום בהם מתנהל בפנקסי השטרות ולא בפנקסי הזכויות. לעיתים הרישום גם יתנהל בפנקס הבתים המשותפים, כאשר יש בית משותף בקרקע. במקרה האחרון, בנסח הטאבו תופיע הערה כי מדובר במקרקעין שאינם מוסדרים וגם במקרקעין אלה ניתן לתקן את שטח הרשום. 

מקרקעין שאינם מוסדרים נפוצים מאוד באזור ירושלים ובנגב. המדידה שבוצעה בהם היתה לפני שנים רבות, באמצעי מדידה ישנים ושיטות מדידה ישנות, שאינן מתאימות לשיטות המדידה העדכניות של היום ולכן קיימת האפשרות לתקן את השטח הרשום שלהם, לפי סעיף 135א לחוק המקרקעין. לרוב הצורך בתיקון כאמור מתעורר כאשר יש כוונה לבצע בניה באותו שטח. אז איך עושים את זה?

באתר משרד המשפטים קיימת רשימה של כל המסמכים הנדרשים אבל, קיים קושי רב להשיג את חלקם. מאמר זה ינסה לעשות קצת סדר. 

השלב הראשון הוא ביצוע מדידה ע"י מודד מוסמך שיערוך תכנית לצרכי רישום (תצ"ר) וטופס תיאור כללי של קרקע (דו"ח קרקע). מאוד חשוב שיועבר דו"ח קרקע מקורי ע"י המודד. את התצ"ר יש להעביר למחלקה בעירייה הרלוונטית העוסקת ברישום כאמור אשר תחתום על גביו. 

עד כאן לא מסובך מדי. נכון? 

אז כאן זה מתחיל להסתבך, יש להעביר את התצ"ר גם לחתימת כל בעלי המקרקעין הגובלים (השכנים שלכם) לאישורם וחתימתם על גביו. מדובר במשימה שנשמעת בלתי אפשרית. השכנים לא תמיד גרים בשטח וגם אם כן מתגוררים ואפילו אם אני ביחסי שכנות טובה עמם, הם לא באמת מבינים למה הם צריכים לחתום על תשריט שקשור לקרקע סמוכה להם, וחושדים שאני אולי מנסה "לגנוב" מהשטח שלהם. אז עד כאן למעשה אנחנו מתמודדים עם שני אתגרים לא פשוטים: איתור השכנים ולאחר איתרם הסבר מהות התיקון המבוקש, כדי שיסכימו לחתום על התצ"ר. אלה משימות שאינן פשוטות בכלל. אז מה עושים? לגבי איתור השכנים, אפשר להיעזר במשרדי חקירות, אבל יש גם מידע שפתוח לציבור כולו. ניתן לאתר את הגוש חלקה של המקרקעין הסמוכים לפי הכתובת באתר של המרכז למיפוי ישראל ולאחר מכן להוציא נסח טאבו של אותה הכתובת באתר משרד המשפטים. בנסח הטאבו יפורטו כל הבעלים הרשומים על המקרקעין כיום. לאחר מכן, באמצעות שאילתא ממשרד האוכלוסין ניתן לאתר גם את הכתובת הרשומה של הבעלים הרשומים ולשלוח להם מכתב בדואר רשום, עם אישור מסירה, הכולל את התצ"ר ופירוט קצר לגבי בקשתכם עם נסח הטאבו של השטח המבוקש לתיקון. 

אישורים נוספים שנדרשים מהרשויות כגון אישור ממנהל מרכז למיפוי ישראל, אישור מפקיד ההסדר ואישור מרישומי מס רכוש הינם אישורים אשר ניתן לאתרם בדרך מקוונת ע"י פניה לרשות הרלוונטית.

כמו כן נדרשים מסמכים להוכחת בעלות ותצהירים של מבקשי הבקשה ותצהיר אדם אחר להוכחת הזכות בקרקע. אם קיימות הערות אזהרה / משכנתאות/ זכויות שונות הרשומות בטאבו בנוגע לקרקע, יש לקבל גם את הסכמת המוטב לו רשומות זכויות אלה. 

במשך שנים רבות משרדנו עסק בבקשות לתיקון מקרקעין שאינם מוסדרים ונשמח ללוות אתכם בהליך זה. ניתן להשאיר פנייתכם כאן

אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד. בכל מקרה ספציפי מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין העוסק בתחום. האמור במאמר זה מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים במאמר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד. השימוש באמור במאמר זה אינו יוצר יחסי עו"ד לקוח בדרך כלשהי, משרד עו"ד ניצן ממון אינו אחראי בשום צורה ואופן לתוצאות השימוש במידע האמור במאמר זה.